13.03.2023
Vinnerlaget med "Sofagjengen" på vei ned alpinbakken.

Førstemann ned bakken!

Hvert år arrangerer Svalbard Folkehøgskole «Ta Sjansen» for hele befolkningen i Longyearbyen. Lørdag 11. mars braket det løs i alpinbakken.

Tekst: Kira Twang Riise

«Ta sjansen» er et arrangement i forbindelse med feiringen av solas tilbakekomst, eller solfestuka som vi svalbardianere kaller den. Konkurransen går ut på at man som lag bygger en farkost og kjører ned en bakke. Målet er å komme raskest ned bakken og ringe i en bjelle. Det er også positivt å ha laget en kul farkost. Mange tilskuere dukket opp i bakken, og det var topp stemning med musikk og kommentatorer.

Publikum til Ta sjansen. Det ble folksomt i alpinbakken, og godt oppmøte. Foto: Kira Twang Riise

Karoline Hamre Johannessen er en av de som skal sette seg utenfor bakken. Farkosten hun og teamet hennes har laget er en stor crocs. Grunnen til at de lagde nettopp en crocs er for hennes og venninnas store kjærlighet til skoene. Hun sier byggingen har gått veldig bra og det var gøy å se hvordan den ble til etter hvert som de jobbet med den. Hun gleder seg masse til å konkurrere.

– Forventningene om å vinne er ikke så stor, det er mest fordi det er gøy, sier Karoline med et smil rundt munnen.

Det var 15 farkoster som stilte i åretskonkurranse. Ti av farkostene var fra byens bedrifter, universitetssenteret og privatpersoner, mens folkehøgskolen deltok med fem farkoster. Man kan trygt si det sto ikke på kreativiteten i byggeprosessen til lagene.

Svalbard Auto sin farkost. En av de mer kreative farkostene ned alpinbakken var Svalbard Autos bulldozer. Foto: Kira Twang Riise

Det mest imponerende fartøyet som ble bygget, kom fra en av byens bedrifter. De har laget en bulldoser og den hadde til og med ratt til å styre med. En gruppe elever lagde en likkiste og det var en elev som lå inni uten å se noe som helst. Det må ha vært skummelt, men den gikk heldigvis ikke så fort. Røde Kors var på stedet for å passe på i tilfelle noen hadde skadet seg. Da konkurransen var ferdig klarte de ikke dy seg og måtte dermed prøve bakken selv.

Etter mye spenning og trommevirvel ble vinneren «Sofagjengen». Laget besto av folkehøgskoleelevene Margit Reikvam, Cornelia Dahle og Elias Crogh. De var raskest, og dommerne var meget imponert over fartøyet deres.

Smilet var stort da de sammen gikk opp på pallen og mottok premie og stor applaus fra publikum. De var veldig stolte og tullet med at de nå var kjendiser siden det var flere som har villet ta bilde av dem.

Vinnerlaget Vinnerlaget bestående av folkehøgskoleelevene Margit Reikvam, Cornelia Dahle og Elias Crogh. Foto: Kira Twang Riise
Les mer om: