31.03.2023
Droneflyver med Hiorthfjellet i bakgrunnen.

Fugleperspektivet

En lærer på videregående anbefalte folkehøgskole. For Mia Sakshaug ble det en introduksjon til en helt ny hobby: droneflyvning.

Det er midten av februar, og etter måneder med mørke kan man nå endelig se de vakre fjellene som omkranser Longyearbyen.

«Gym» står på timeplanen. Vanligvis betyr det løping, ballspill eller klatring oppe i Svalbardhallen, men nå har noen av elevene tatt initiativet til en tur til Vanntårnet. Knappe 20 minutters gange fra folkehøgskolen, ved den øverste, ytterste blindveien ligger et svært vanndepot. Bak det begynner villmarken.

– Hei! Dette er Mia fra Svalbard folkehøgskole. Jeg står oppe ved vanntårnet, er det greit om jeg tar dronen min og flyr en liten tur?

Tilbakemeldingen fra tårnet på Longyearbyen flyplass er positiv. Her er det bare å lufte dronen, så lenge andre regler hensyntas.

Vrrrr – som en liten, summende mygg letter dronen. Den får tatt noen fantastiske bilder før Mia igjen ringer flytårnet og melder om at hun er ferdig med flyvningen for dagen.

Drone foran Hiorthfjellet Droneflyvning kan by på noen helt unike bilder. Foto: Maria Philippa Rossi

Et bra alternativ til jobb

Mia Sakshaug er fra Skatval, nord for Trondheim. Hun syntes koronatiden var utfordrende, og etter et par forsøk på å fullføre videregående anbefalte en lærer å søke på folkehøgskole for å få en positiv avveksling.

Det var foreldrene som først lette frem informasjon om Svalbard folkehøgskole, og Mia søkte seg nordover på teknologilinjen.

På en hyttetur med klassen ble hun introdusert for droneflyvning.

– Jeg hadde aldri flydd drone før, men hørt mye om det. Jeg visste at det var en dyrt marked å komme seg inn på, og da var det fint at skolen har to droner tilgjengelig.

Senere på høsten hadde de et minidroneprosjekt, og tok dronesertifikatet for å fly dem.

Det tok i midlertidig ikke lang tid før Mia var blitt så gira at hun kjøpte sin egen drone.

Fugleperspektiv over Longyearbyen Utsikten er god! Her sees Sysselmesterens båt, Polarsyssel, universitetssenteret på Svalbard og det nye folkehøgskolebygget i bakgrunnen. Foto: Mia Sakshaug

Vær og vind, tips og triks

Første bud når man skal fly drone er ok vind og værforhold. Etter at Mia hadde fått tilsendt det nye leketøyet gikk Svalbard inn i en periode med mye ruskevær; det var kaldt, utrolig mye vind og snødde.

– Det passer ikke akkurat for å fly en ny drone, ler hun.

Mia bruker mye av fritiden på å lese seg opp på droneregler, tips og manøvrering, og er opptatt av å forstå hele dronen, ikke bare at den kan ta bilder.

– Jeg var gira på å lære mer om ISO, blenderåpning og hvitbalanse. Hva gjør dette med sluttresultatet på bildene?

I Norge er det droneflyforbud i en radius på 5 kilometer fra flyplassen. Mia har gode erfaringer med dialogen med flytårnet, om hun likevel ønsker å fly innenfor dette.

– Da folkehøgskolen arrangerte Ta Sjansen i alpinbakken fikk jeg lov til å fly og ta bilder av arrangementet. Det ble en ringerunde via Lokalstyre, Sysselmesteren og til slutt flytårnet, men alt ordnet seg.

En fremtid innenfor droneflyvning

Mia anbefaler alle som ønsker å begynne med droneflyvning om å sette seg inn i gjeldende regelverk, få tatt dronelappen og begynne å se guider på YouTube. Du må også vurdere hva slags forsikring du skal ha, om det kun er ansvarsforsikring, eller om du også ønsker en som dekker skade, brann eller tyveri.

Mia har med dronen på nesten alle turer, og forteller at det har vært spennende å få fordype seg innenfor temaet.

– Jeg var litt fortapt på hva jeg ville gjøre, og tror jeg trengte året på folkehøgskole. Nå vet jeg at jeg har lyst til å jobbe med droner.

Nærbilde dronekontroller. Mia Sakshaug har full kontroll på omgivelsene, høyde og avstand til folk og bygninger. Foto: Maria Philippa Rossi
Les mer om: