27.01.2023
Adventdalen

Har du sett lyset?

Slutten av januar markerer ikke kun at det straks er frist for å søke opptak til folkehøgskole. For oss på Svalbard betyr det at polarnatta er over!

Nå er vi av den oppfatningen at polarnatta byr på mange muligheter (og faktisk også ganske mye lys, bare man legger godvilja til!), men det det er selvsagt spennende å gå mot lysere tider, så vi kan utforske enda mer av det vakre landskapet.

Vi har tatt en prat med noen elever om hva de gleder seg til, og hvordan de synes polarnatta har vært:

1. Hva er det beste med at vi går mot lysere tider?
  2. Hvordan vil du oppsummere polarnatta?
  3. Beste triks for å holde seg glad og fornøyd gjennom mørketida?
Maria Mauset

Maria Mauset, Hundekjøring:

1. Mange sier at dette er den fineste tida på Svalbard, så jeg gleder meg til å oppleve det. Vi skal mer ut på tur, det blir sol og fint vær, og det blir fint å se hva Svalbard har å by på. Og så er det jo finere å gå på tur når det er lyst.
  2. Polarnatta har vært mørk, men også veldig fin. Den var ikke så ille som jeg trodde det skulle være i høst. Skolen har lagt til rette for mørket med senere skolestart, og mer kos, og det har vært fokus på lavterskelturer ute.
  3. Nok søvn, mat, drikke og sosialisering er viktig! Det du gjør hjemme til vanlig for å være glad og fornøyd funker her og. Det er viktig å finne noe å holde på med, og ikke bare bli liggende i senga med telefonen.
Vilde Kornelia Aamo

Vilde Kornelia Aamo, Jakt & Friluftsliv:

1. Det blir mange turer fremover, og jeg gleder meg til de litt lengre turene.
  2. Mørketida har vært spennende og utrolig fin!
  3. Du trenger noe å holde på med på fritida, og så er det viktig å komme seg ut og ha gode folk rundt deg!
Paal Christoffersen

Paal Christoffersen, Foto- og kunst:

1. Jeg gleder meg til lyset, til å kunne se fjellene rundt byen og til å kunne ta flere bilder.
  2. Polarnatta har vært veldig fin. Jeg har aldri opplevd mørketid før, så det har vært litt spennende.
  3. Kom deg ut selv om det er mørkt! Det finnes lys i mørketida, og det er godt å komme seg vekk fra lysforurensningen i byen.
Helle Andreassen

Helle Andreassen, Arktisk friluftsliv:

1. Generelt så gleder jeg meg til at lyset kommer tilbake, så jeg kan få tatt litt flere bilder og kommet meg mer på tur.
  2. Jeg har likt polarnatta, men nå begynner det å bli nok.
  3. Masse venner!!
Mina Flo Haavik

Mina Flo Haavik, Foto- og kunst:

1. Jeg gleder meg til å se mer av naturen rundt oss, til snøen og dyrelivet.
  2. Mørketiden var egentlig veldig fredelig. Folk stresset litt ned, slappet litt mer av, og det var egentlig veldig fint.
  3. Jeg bruker dagslyslampe hver morgen, og det har hjulpet meg veldig! Det viktigste er kanskje å få i seg nok mat, og sosialisere seg nok!