07.02.2023
Ekspedisjonsklassen på tur.

Lea valgte ekspedisjon

Usikker på hva du skal gjøre til høsten? For Lea Hanebrekke Lefdal ble ekspedisjonslinjen på Svalbard det rette valget.

– Svalbard har alltid fascinert meg! Jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre etter videregående, men jeg var veldig lei av å lese og skole generelt. Jeg har alltid vært glad i å være ute, og har foreldre som driver med friluftsliv, forteller Lea.

Hun var litt spent på om hun hadde nok kompetanse og var i god nok form til å gå ekspedisjonslinjen, men sier at det har gått fint fra starten av.

– Jeg følte at det var riktig valg. Jeg var på vei til å feige ut, tenkte at jeg kom til å få hjemlengsel, men det har vært absolutt det beste valget jeg har tatt.

På tur med ekspedisjonslinja. Du sitter igjen med mestringsfølelse, kunnskap og økt toleranse etter et år på ekspedisjonslinjen. Foto: Lea Hanebrekke Lefdal

En annerledes skolehverdag

Hverdagen på Svalbard er ganske annerledes fra videregående skole i Volda. Ukedagene består av linjetid, valgfag, klassens time og forberedelser til tur.

– Vi har hatt brevandring, breopplæring og førstehjelpskurs. Det er veldig kult med en hverdag som består av kurs innenfor akkurat det jeg interesserer meg for. Da føles det ikke som noen byrde, da er det bare skikkelig gøy å lære!

Lea er veldig fornøyd med lærerne på linjen. De har gjort og opplevd mye på Svalbard, og hun forteller at hun har veldig stor tillit til dem. Det er viktig i Svalbards barske natur!

Lea på Nordenskiöldtoppen. Det var iskaldt og surt, men turen til Nordenskiöldtoppen ble likevel en positiv opplevelse. Foto: Lea Hanebrekke Lefdal

Liten by, store naturopplevelser

Lea har latt seg fascinere av de voldsomme naturkreftene på Svalbard. Hun trekker frem en høstferietur til Nordenskiöldtoppen, et av de høyeste fjellene rundt Longyearbyen.

– Det var fullt snøkaos, iskaldt og slitsomt, men det var noe med følelsen av mestring og at «dette klarer jeg.» Jeg vokste opp i Ørsta, så var spent på overgangen fra et lite sted til et enda mindre, men følelsen i Longyearbyen er likevel at det er urbant. Man får en byfølelse.

Langturen i høst var en 5-dagerstur til fots med overnatting i telt. Da de kom tilbake fra turen merket flere at de var blitt mere sammensveiset som klasse.

– Vi startet turen på kvelden, med solnedgang og stjerneklart, og det var den flotte kickstarten! Vi byttet på å være turleder underveis, og gikk isbjørnvakt. Det er en spesiell opplevelse å gå å legge seg, og så vite at du må opp om tre timer for å gå isbjørnvakt.

Siste dagen våknet de til regn og klissvåte telt.

– Jeg skulle være turleder, og følte at jeg klarte å holde motet i gruppa oppe. Det var deilig å kjenne på at vi hadde vært ute så lenge og gjort noe tøft!

Båttur med ekspedisjonslinjen. Ekspedisjonslinjen utforsker Svalbard både til lands og til vanns. Foto: Lea Hanebrekke Lefdal

Utstyr eller bare styr?

Går du ekspedisjonslinjen på Svalbard, så trenger du godt utstyr. Lea hadde mye fra tidligere av, som hun tok med hjemmefra, men forteller at det var et evig dilemma og stæsjet var bra nok og tålte kulden og påkjenningen.

– Når man er ute og kjenner på naturkreftene på Svalbard, så skjønner jeg at utstyret må være bra og av god kvalitet. Det handler om at man skal ha det bra.

Alle elevene får låne skredutstyr med sender/mottaker, spade og søkestang av skolen. Samtidig ønsker Lea at det blir enda bedre tilrettelagt for fremtidige elever, for å redusere utstyrspresset.

Folkehøgskolen jobber med en bedre overlapp fra gamle til nye elever som vil selge og kjøpe brukt utstyr.

Kom i gang med valgfag

Et av valgfagene Lea har deltatt på er dekktrekk, og det er hun veldig fornøyd med.

– Det er en fin måte å få beveget seg en gang i uka, og artig å kjenne på hvordan det blir å trekke pulk etter hvert. Jeg anbefaler å starte med dekktrekking, så man er forberedt til tursesongen.

Lea har også tatt jegerprøver, sikker ferdsel i Arktis og testet ut «Redesign». Her omsydde noen gamle fotposer hun hadde med hjemmefra, og de ble enda bedre enn nye.

Tiden går fort, og Lea begynner allerede å grue seg til sommeren og skoleårets slutt.

– Jeg hadde en fantastisk venninnegjeng på videregående, og var usikker på om noe som helst kunne toppe den relasjonen. Men, jeg synes vi har fått til en skikkelig fin storfamilie her på folkehøgskolen. Jeg har fått mange nye venner, utviklet meg som menneske og fått større toleranse.

– Man sitter igjen med så mye etter et år på Svalbard.

Telthygge på ekspedisjonslinjen. Kaffe eller solbærtoddy? Elevene på ekspedisjonslinja liker å kose seg på tur - det er en viktig del av turopplevelsen. Foto: Lea Hanebrekke Lefdal