Hundekjøring

Her får du ansvar for din egen husky og vil gjennom årets mange turer tilegne deg nok kunnskap og erfaring til å mestre årets avslutnings-ekspedisjon til Østkysten med ditt eget hundespann.

søk nå

Denne linja kan du gå både hele året fra august til mai, eller halve året om høsten eller om våren.

Sammen med 45 ivrige sledehunder blir du kjent med Svalbards storslåtte villmark. Du lærer alt det grunnleggende for å kunne starte med sledehund på egen hånd, samt tilegne deg kunnskap og erfaring innen Arktisk friluftsliv.

Bolterdalen camp

På hjundekjøringslinja blir du  kjent med våre glade, sosiale hunder og du får din en egen elevhund som du kommer til at ha ansvaret for resten av skoleåret. Hundene bor i hundegården vår i Bolterdalen, 10 km utenfor Longyearbyen. Hundegården er utgangspunkt for turene vi drar på, og hundegården er vår klasselokale, de linjedagene vi ikke er på tur.

Linjedagene oppholder vi oss stort sett ute, i all slags vær, året rundt. På høsten går vi på fottur med hundene samtidig med at vi trener dem foran vogn i Adventdalen. Når vinteren kommer, bytter vi vognene med sleder og mulighetene for å utforske Svalbards storslåtte, uberørte natur er ubegrensede. Vi overnatter både i telt og i hytte, og hundene plasseres rundt leiren som ekstra isbjørnbeskyttelse.

Hundene er profesjonelle sledehunder. Faktisk sier man, at man ofte lærer mer om hundekjøring og friluftsliv av hunder enn av mennesker – for det er veldig mye å lære av hundene!

Du vil oppleve gleden ved å være sammen med hundene, de er tillitsfulle og snille vesener som elsker å dra på tur sammen med oss! Du trenger ingen tidligere erfaring med hundekjøring eller hund. Hvis du har allmenn god helse, kan du fint gå på hundekjøringslinjen så lenge du er glad i dyr og natur. Ettersom vi har ansvaret for levende dyr, kan dagene av og til bli lange – men til gjengjeld fylt med pelsterapi!

Det viktigste er at du er glad i dyr og friluftsliv og har lyst til å lære mer.

Når vi ikke er på tur med hundene vil du delta i den daglige driften av hundegården. Vi bytter på å ta ansvar for foring av hundene. God dyrevelferd er viktig, hundene er våre beste venner så vi bruker mye tid på stell av dem.

Fokus på sikkerhet

Vi har stort fokus på sikkerhet, og vil lære å mestre både hundekjøring og Svalbards mektige natur på en sikker og forsvarlig måte. I løpet av året vil du også lære om førstehjelp og stell av hund, vedlikehold og reparasjon av utstyr. Vi følger også årets valpekull, fra valpene er helt små valper – til vi skal lære dem å dra sleden sammen med de voksne.

To hundesledeløp

I løpet av våren arrangeres det to hundesledeløp hvor vi naturligvis er med som frivillige. Som avslutning på skoleåret drar vi på en 7 dages ekspedisjon til Østkysten av Svalbard. På turen bruker vi alt vi har lært i løpet av året og reiser over isbre og sjøis til isbjørnens rike sammen med vår firebente bestevenner.

Året vil by på mange flotte naturopplevelser med likesinnede, og gi et solid fortrinn for de som ønsker å gå videre innen Arktisk friluftsliv og hundekjøring.

Å kjøre hund på Svalbard stiller store krav til din bekledning, da vi kommer til å være ute året rundt i alt slags vær! Som elev på hundekjøringslinjen vil vi at du kjøper en utstyrspakke med egnede klær, om du ikke har det fra tidligere. Utstyrspakken koster 5000 kr og inkluderer overtrekksjakke, hundekjøringsbukser og varme votter fra Non-Stop. I tillegg vil det være en spesifikk utstyrsliste for hundekjøringslinjen.

Linjelærer

Tommy Jordbrudal

Tommy eier hundene og har lang erfaring med hundekjøring og friluftsliv. Han har fullført verdens lengste hundeløp Iditarod i Alaska og Nord-Europas lengste hundeløp Finnmarksløpet flere ganger. Han har bodd på Svalbard siden 2007 og fokusert på lengre ekspedisjoner rundt om på Svalbard samt til Nordpolen. Han har lang erfaring med å ta med gjester på sledeekspedisjoner.

Linjelærer - i permisjon

Anja Åse Wied

Anja flyttet til Svalbard i 2016 og har siden jobbet med friluftsliv og guiding med hund. Anja har deltatt i mange hundeløp og ekspeditioner på Svalbard. Hun trives best på tur – helst med hund, og er en ivrig jeger. Anja har bachelor i Arktisk Friluftsliv ved Universitetet i Tromsø og er nå igang med en mastergrad i Friluftsliv.