Helse og trivsel

Psykisk helse og trivsel
Vi vet at det ikke alltid er så lett å være ungdom i møte med alt det rare som skjer i verden, spesielt rundt klimaendringer og pandemier, og dette er noe vi tar like mye på alvor som de fysiske riskene ved å bo på Svalbard.

Gjennom året vil du oppleve utfordringer på mange plan, kanskje også når det kommer til det å reflektere over hvem du er, og hvorfor ting er slik som de er med akkurat deg. Gjennom skoleåret vil psykisk helse bli tatt opp i ulike sammenhenger, og du kommer til å bli enda bedre kjent med deg selv. Du vil møte temaet på for eksempel morgensamling, lørdagsseminar og kanskje i en samtale med lærer, internatleder eller en annen i staben. Vi vil dessuten få besøk to ganger i året over ei uke både av skolepresten vår, og vår «egen» skolepsykiater.

Vi er alle forskjellige, og vi som jobber på Svalbard folkehøgskole har fokus på dette. Utfordringer knyttet til din trivsel og psykiske helse kan dukke opp i løpet av skoleåret. Husk at det er normalt å ha perioder i livet som er ekstra utfordrende, og da skal du vite at du har en linjelærer som bryr seg. Skolen har også en internatleder du kan snakke med om alt, og sammen er vi opptatt av å veilede deg til å finne ut hva du må gjøre for å trives i klassen og ellers i skolemiljøet.

Helse på Svalbard
Longyearbyen kan ikke og tilbyr ikke det samme helsetilbudet som på fastlandet. I Longyearbyen er det ingen egen fastlege, og ingen helsestasjon for ungdom. I praksis betyr dette at dersom du trenger fast oppfølging og helsehjelp i saker som omhandler din din fysiske eller psykiske helse, må du søke hjelp og behandling via din fastlege i din hjemkommune på fastlandet. Har du utfordringer som krever at du har jevnlig oppfølging fra helsevesenet, er det viktig at vi får vite dette slik at vi kan legge til rette for et best mulig år for deg her. Samtidig kan det hende at Svalbard ikke er det rette stedet for deg, da kan det hender at vi anbefaler at du avslutter skoleåret før tiden.

Mørketid og Midnattsol
Lys påvirker oss, og vi reagerer alle forskjellig på mørke- eller lys døgnet rundt. Det vi vet er at noen ting hjelper i perioder hvor man opplever lys- eller mørketiden tung. Derfor ekstra viktig at du selv tar ansvar for å opprettholde gode rutiner gjennom dagen, spiser sunt og holder deg i fysisk aktivitet. Noen har nytte av en dagslyslampe i mørketiden.  Når det er sagt, de aller fleste opplever det som helt fantastisk når solen begynner å lyse opp på øya vår, og hele fargepaletten viser seg på himmelen og i landskapet. Det er en opplevelse som gir masse energi.