25.03.2021

Magnus (20) rømte fra korona til Svalbard: – Det virket som en sykt heftig plass å bo

Da korona-pandemien gjorde Magnus Aaslund arbeidsledig, pakket han turutstyret og flyttet til Svalbard. Det har blitt et år over all forventing.

Navn: Magnus Aaslund
Alder: 20
Linje: Ekspedisjon
Yndlingssted på Svalbard: Tarantellen

– Jeg var på Svalbard for første gang i 2016 på en ti dagers ferie, og likte ikke plassen. Det var en familietur med Hurtigruta. Jeg interesserte meg jo ikke for friluftsliv, jeg var bare opptatt av fotball og sykling. 2020 for Magnus skulle egentlig handle om fengselsbetjentstudier og jobb på G-max. Men da sportsgiganten gikk konkurs måtte Magnus legge om livet.

– Jeg tenkte at Svalbard ikke var noe for meg. Det er kaldt, det er mørkt og i tillegg er det isbjørn. Men jobben min i G-max hadde plutselig gjort meg litt interessert i friluftsliv likevel, og da jeg gikk inn på folkehøgskole.no og krysset av for interessene mine kom Svalbard folkehøgskole opp som beste alternativ.

Men du hatet jo Svalbard som 16-åring?

– Ja, men hvis jeg først skulle gå folkehøgskole ville jeg gjøre det mest ekstreme. Ekspedisjonslinja virket helt vill! I tillegg er det noe helt annet å være fastboende her. Du har hele Svalbard, du har tid til å se alt. Jeg har dratt på teltturer, sovet på Scott-hytta, gått opp til Tarantellen.

Tarantellen?

– Ja! Du må google tarantellen!

Bilde fra turen opp til Tarantellen

Spitsbergen på tvers i ti dager

For Magnus og medelevene nærmer skoleårets største høydepunkt seg, en ti dager lang ekspedisjon hvor klassen skal krysse Spitsbergen på tvers med ski og pulk. 153 kilometer skal tilbakelegges og nettene skal tilbringes i telt.

– Klassen gleder seg så sykt mye! Vi snakker om den turen hele tiden. For å trene opp ryggen har vi trukket bildekk etter oss for å være klar til å trekke en tung pulk. Siden gradestokken kan synke helt ned til 38 minus må ikke Magnus bare trene opp formen, han må også bli kjent med turutstyret sitt.

– Soveposen min kan for eksempel bli litt for kald, men på forrige tur fant jeg ut at den funker fint hvis jeg fyller en Nalgene-flaske med varmt vann og legger den oppi posen min. Klassen sover mye ute for å øve på å sette opp telt. For det å sette opp telt på Svalbard, er ikke det samme som å sette opp telt en koselig sommerdag på fastlandet.

– Her har vi en telt-bag som vi stapper teltet inni. Da kan du slå opp teltet, liggeunderlaget og soveposen på en gang. Da får du opp teltet på 20 minutter i stedet for 40 minutter, og det har mye å si i en storm hvor du må søke ly fort.

Mye fetere å ha skikkelig erfaring

– Jeg har lært så mye på dette året, mye mer enn jeg ville lært i sportsbutikk. Her får jeg jo brukt den soveposen med comfort temperatur på minus 30 grader. Jeg kan snakke så mye teori om utstyr jeg bare vil, men nå har jeg faktisk en referanse.

Hva har vært mest nytt for deg?

– Skikkelig “white out”. Altså, å ikke se en dritt foran deg, du bare ser tauet forsvinne og du kan ikke se om det faktisk er festet til kompisen din der fremme. Det er vilt. Men det går fint, vi har GPS eller så går vi bare etter læreren vår Ronny.

Blir du noen gang redd?

– Nei, ikke når vi er med lærere. Men jeg blir mye mer påpasselig og skeptisk med en gang jeg er alene. Da ser jeg mye mer etter isbjørn, skredfare, overheng og sånt. Og det er bra, for det er jo det vi skal øve på. Snart skal Magnus gi rommet sitt på Svalbard folkehøgskole videre til neste skoleårs elever, og til kommende Svalbardianere har han to tips.

– Kjøp store skisko! Gjerne to størrelser opp, hvis ikke kommer du til å fryse på beina. Ja, og lytt til læreren din.

Gjør du det?

– Haha! Tja.