05.06.2022

Mellom to skoleår

Nå er det stille på Svalbard folkehøgskole. 19. mai sendte vi årets elever avgårde, og nå er det stille i korridorene. Siste tur er gått, vitnemålene er utdelt og avslutningsfest i bunader, kjoler og dresser er avholdt. Det er rart å sende elevene hjem. De aller fleste har hatt et flott år, lært masse og utviklet seg personlig. De har hatt store opplevelser, fantastiske turer og fått mange nye venner. Noen av dem vil de nye elevene faktisk treffe – de såkalte stipendiatene (til daglig bare kalt stippene) som går ledertreningslinje og er miljøarbeidere og assistenter for oss som jobber her. De vil elevene bli godt kjent med med, og de er helt uvurderlige for driften vår.

Nå er det fullt fokus på kommende skoleår. Det er mange ting som skal ordnes. Informasjon skal sendes ut, rom skal fordeles og planer legges. For oss som jobber med administrasjonen av skolen, er dette en god tid på året for å få unna arbeid som skal gjøres. Koronaen er for alle praktiske formål over, og nå kan vi fokusere på ting vi lærte av den. For eksempel vet vi at vi klare å holde et digitalt møte med 80 personer, uten at det blir tull med lyd, kamera og pålogging slik det gjerne ble «pre-corona». Neste års elever vil derfor bli invitert til et digitalt infomøte i midten av juni. Vi vet at det er mange praktiske ting elevene lurer på, og her vil det bli mulighet til å stille spørsmål til dem som vet best av alle hvordan det er å være ny folkehøgskole-elev på Svalbard: Stippene.

Byggeprosjektet «går så det griner». Vi er i rute til innflytting 1. februar 2023. For noen uker siden var hele staben på befaring på byggeplassen – spennende! Det var utrolig spennende å gå rundt i bygget og se hvor de ulike rommene skal være. Vi gleder oss til å flytte inn!

Bildet: Bunadfestkledd årskull siste kveld på Svalbard Folkehøgskole. Foto: Geir Ertzgaard