03.02.2023
Utsikt til Hiorthfjellet fra nye folkehøgskolen.

Nye lokaler for Svalbard Folkehøgskole

1. februar kunne Svalbard folkehøgskole endelig motta nøklene til et nytt og moderne bygg i Longyearbyen. Med kanskje Longyearbyens flotteste lokaler er vi rigget for å gi elevene et minnerikt år på folkehøgskole, nå og i fremtiden.

Rektor Espen Klungseth Rotevatn løper rundt med joggesko og tynn dunjakke. Åpner en dør her, skrur på et lys der, stryker litt ekstra på gelenderet fra matsalen og opp i andre etasje.

– Det er så lekkert! sier han entusiastisk.

Siden starten i 2019 har Svalbard Folkehøgskole holdt til i midlertidige lokaler. Elevene har bodd i de gamle (men sjarmerende!) brakkene i Nybyen, frokosten har vært servert på Stormessa, middagen på Rabalder, undervisningslokaler har vært på Lompen og Huset.

– Selv om elevene har hatt det bra, blir det helt fantastisk å få samlet alle under ett tak. Det har vært krevende å holde til i midlertidige lokaler, så dette er en etterlengtet dag, forteller Rotevatn.

Rektor Rotevatn blir intervjuet av NRK. Rektor Espen Rotevatn blir intervjuet i forbindelse med åpningen av de nye folkehøgskolelokalene. Foto: Maria Philippa Rossi

Med tanke på fremtiden

Hæhre Arctic AS har hatt byggeoppdraget, og levert et bærekraftig og spennende bygg med en sterk miljøprofil.

– Vi har tatt i bruk massivtre, som er et levende materiale som gir et godt inneklima og gir et lunt miljø i det harde arktiske klimaet. Bygget holder dessuten passivhusstandard, det er klargjort for fornybar energi og har betydelige elementer av gjenbruk i seg, forteller Martin Nerhus Øen, prosjektleder i Hæhre Arctic.

Elever flytter esker. Etter en hektisk uke med mye bæring og skruing, kunne elever og ansatte endelig ta det nye bygget i bruk. Foto: Maria Philippa Rossi

Inn i klasserommene, ut i naturen

Med fantastisk utsikt fra flere av klasserommene gleder også linjelærerne seg til å komme i gang med elever. Klasserommet til kunstlinjen har svære panoramavinduer i tre himmelretninger, og det er umulig å ikke bli inspirert av omgivelsene.

Fotolinjen får tilgang til to mørkerom, og rett utenfor internatdøra ligger Adventdalen og fjellene, der fotomotivene står i kø.

Høsten 2023 satser Svalbard Folkehøgskole på å ha 100 elever ved skolen. Skolen tilbyr linjer som ekspedisjon og arktisk friluftsliv, kunst, naturfoto, teknologi, forskerspire og forfatterspire.

Over 2000 kvadratmeter med undervisningsbygg, felleslokaler, kjøkken og oppholdsrom er bygget i massivtre. Foto: Maria Philippa Rossi Over 2000 kvadratmeter med undervisningsbygg, felleslokaler, kjøkken og oppholdsrom er bygget i massivtre. Foto: Maria Philippa Rossi