Om oss

Svalbard Folkehøgskole er plassert i Longyearbyen, i det eneste lokalsamfunnet på Svalbard.

Vi er en ung skole som startet opp høsten 2019 og er eid av Norges KFUK-KFUM sammen med Longyearbyen lokalstyre.

Svalbard folkehøgskole
9171 Longyearbyen

Våren 2024 er vi ca 80 elever og vi holder til i et helt nytt skolebygg. Utsikten mot Hjortfjellet og ut Isfjorden hvor isbreene ligger på rekke og rad er fantastisk.

Vi gleder oss til at du skal være med og lage liv og røre her nede ved sjøkanten.

Bærekraft på 78 grader nord

Vi ønsker å være en del av løsningen på miljø- og klimautfordringene, og blant mange tiltak ønsker vi å sette fokus på:

⭢ opplæring i hvordan vi kan leve bærekraftige liv

⭢ innsikt i klimautfordringene og refleksjon rundt dette.

⭢ ENØK-tiltak på skolen (minimering av matsvinn, styring av lys og temperatur)

⭢ søppeltokt hvor vi plukker marint søppel

⭢ gjenbruk og et bevisst forhold til bruk av engangsmaterialer.

⭢ færre men lengre ferier enn andre skoler, og dermed færre hjemreiser

⭢ skoleturer gjennomføres på Svalbard

Alle elevene er velkomne til å foreslå flere tiltak!

Vi ønsker å tenne skaperkraft og bærekraft!

Kristen skole

Svalbard folkehøgskole er en kristen, livsynsåpen skole. Her er det lave terskler og høyt under taket.

Vi er glade i en god diskusjon og ønsker oss undring og refleksjon rundt de viktige spørsmål i livet.

Vi mener at det er viktig å stå for noe, samtidig som din overbevisning er like viktig som min. Vårt verdisyn viser seg i vår undervisning, i linjefag, fellesfag og valgfag.

Skap din Svalbardhistorie!

Vi er verdens nordligste folkehøgskole, holder til i en unik natur og et spesielt klima, og er en av de nyeste folkehøgskolene i Norge.

Å lage folkehøgskole og fellesskap er en skaperprosess, og den er du en viktig del av.

Vi har startet med blanke ark og friske, nye tanker som du inviteres til å være med og påvirke. Vi er i stadig i utvikling, og et år er ikke likt et annet.

Hvilke fag og tema vi tilbyr, og hvordan vi organiserer skoleår og timeplan er i stadig forandring. Likevel er de grunnleggende rammene faste fra år til år.

Du skal vite hva du får når du velger Svalbard folkehøgskole. Personalet står klar til å gi deg trygge rammer og å skape et år du ikke glemmer.

Kombinasjonen av ditt engasjement, Svalbards unike natur og beliggenhet, et engasjert og dyktig personale, lover godt for at året på Svalbard Folkehøgskole kan bli det eventyret du drømmer om.

Skolereglement
Du må lese og godkjenne vårt skolereglement før skoleåret starter. Her finner du blant annet viktig informasjon hva vi forventer av deg og hva som skjer når du har fravær. Les her

Universell utforming
Svalbard og vår skole er dessverre ikke tilrettelagt for personer med visse funksjonshemninger. Ta kontakt med oss dersom du har behov for nærmere informasjon før du eventuelt søker plass på skolen. Jo tidligere vi får vite om utfordringene, dess bedre kan vi tilpasse deg hverdagen din.