Sikkerhetsfag

Du skal oppleve at det er trygt å være ute på Svalbard!

Du får opplæring i sikker ferdsel og hvordan du skal kle deg for å trives ute uansett vær.

Så langt nord er vi fortsatt heldige og kan oppleve skikkelig vinter. Dyrelivet er tett på oss og isbjørnen hører hjemme her – det må vi lære å forholde oss til.

Opplæringen gir deg vi håper du vil ha glede av også når du flytter tilbake til fastlandet.

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!

Et halvt år på Svalbard folkehøgskole

Vinter
Du må være forberedt på lang vinter og at det i perioder kan være ganske kaldt (minus noenogtyve grader er ikke uvanlig).

Temperaturen har imidlertid endret seg mye de senere år, og vi opplever oftere store temperaturendringer over en kort periode.

Mørketid
Vi har mørketid fra slutten av oktober til begynnelsen av februar.

Selve polarnatten (definert som perioden solbanen gjennom et helt døgn alltid ligger lavere enn 6 grader under horisonten) varer fra midten av november til slutten av januar.

Husk at fullmåne, nordlys og snø gjør at mørketiden oppleves lysere og kan gi magiske naturopplevelser på denne årstiden.

Emner i sikkerhetsfaget

Kulde og vind
Været kan skifte raskt, og når kulde kombineres med kraftig vind, er det viktig å vite hva du skal gjøre.

Det er forskjell på reell kulde og opplevd kulde, og kler du deg i riktig vintertøy, skal du kunne «kle ute kulden» slik at du ikke opplever den som ubehagelig.

Blir det for kaldt, avlyser vi eller utsetter turer, det samme gjelder hvis det blåser opp og vi risikerer såkalt «whiteout».

Skred
En av effektene av klimaendringer er økt risiko for skred, både fra jord og snø.

Sysselmesteren overvåker kontinuerlig rasutsatte steder i Longyearbyen. Er det fare for skred, vil det bli innført forbud mot å bevege seg i rasutsatte områder.

Du blir kjent med skredvarsling (varsom.no).

Isbre
Det er svært mange breer på Svalbard, og i utkanten av Longyearbyen ligger Larsbreen og Longyearbreen.

Breene er i stadig forandring og du får kunnskap om hva du bør se etter og hvordan vi kan tolke det vi ser. Nede i breene kan du forhåpentligvis oppleve isgrotter.

Planlegging av tur
For ferdsel utenfor Longyearbyen krever skolen at du leverer sikker-tur-analyse (STA).

Lover og regler
Svalbardmiljøloven med forskrifter regulerer blant annet ferdsel og høsting på Svalbard

Våpenhåndtering og skytetrening
Vi legger til rette for at du kan håndtere våpen på en trygg måte og gir opplæring i hvordan du skal sikre deg mot isbjørnangrep. Du kan da bevege deg utenfor sentrum av Longyearbyen.

Ved bestått intern opplæring mottar du en intern godkjenning (et diplom) som gir deg mulighet til å søke om låneløyve hos Sysselmesteren.

Skolen har noen våpen til utlån som kan benyttes på turer. Det kan være mulig å reservere seg fra våpenopplæringen.

Førstehjelp
Du lærer grunnleggende førstehjelp, spesielt førstehjelp under arktiske forhold (varslingsmetoder, kulde, snø, bre, m.m.)

Skuterkjøring
For å kjøre skuter må du ha førerkort klasse B.  Før du kan legge ut på skutertur, er det viktig å kjenne til lokale regler og ha gjennomført resten av sikkerhetsopplæringen.