04.03.2022

Skred nesten «for real»

Mørketiden er over, og til uka kommer sola tilbake til Longyearbyen. De første strålene treffer kirketrappa oppe på Skjæringa, og da er det fest i byen. I den lyse perioden eksploderer turaktiviteten, og med det øker også faren for å havne i et skred. Men er det noe vi tar på alvor på Svalbard folkehøgskole, så er det sikkerhet – både å unngå at folk havner i skred, og å vite hva. man skal gjøre hvis det først skulle skje.

Derfor brukte skolen en av de mørke dagene til å øve nettopp på dette. Sammen med Lufttransport og Sysselmesteren ble det gjennomført en realistisk skredøvelse.

– Det er svært viktig at vi gjennomfører denne typen øvelser, forteller Ronny Laurits Berntsen, lærer på Friluftsliv og ekspedisjon. Det er ikke mye vits i å ha mye fint redningsutstyr hvis du ikke er i stand til å bruke det. Dessuten er dette god trening med tanke på resten av livet, ikke bare hvis man skulle havne i et skred, sier Ronny. – Havner du i en uforutsett hendelse generelt, ikke bare i skred, har du øvd på situasjonen og er litt mer klar til å håndtere den.

Med på øvelsen var mannskap fra Sysselmesteren og fra Lufttransport, to politibetjener, en redningsmann og lege.

– Det funka veldig bra, forteller Ronny blid. To av elevene, Sarah og Kristoffer var skadestedsledere, og alle opplevde dette positivt – og litt skummelt.

– Jeg ser på det som danning, sier Ronny. Det er en veldig bra læringseffekt . Og så var det veldig kult at stipendiatene på Friluftsliv og ekspedisjon fikk være med og lage øvelsen.

Filmsnutten gir en bitteliten smakebit på hvordan skredøvelsen ble gjennomført. Det er redningsmann Arne Marius fra Lufttransport som forklarer elevene hvordan de skal opptre.