13.01.2022

Lyst til å bli studieforberedt?

Lyst på en helt annerledes og meningsfull utfordring på kanten av verden?

Etter 13 år på skole, og med 3 år med eksamener, prøver og karakterer, er det på tide med et avbrekk – ikke fra skole, men fra pugging, prestasjoner og tidspress. På tide med der du samtidig slipper presset men samtidig får tid og anledning til å bli studieforberedt før du skal inn på høgskole eller universitet – eller finne ut at du faktisk skal gjøre noe helt annet med livet ditt.

Mer enn du kan forvente og akkurat det du kan forvente

Hos oss får du akkurat det du kan forvente av et folkehøgskoleår. Et annerledes år, opplevelser, vennskap og muligheten til å fordype deg i noe du er spesielt interessert i. Summen av dette gir deg verdier og kompetanse som du vil ha stor nytte og glede av resten av livet. Du finner også mer enn du kan forvente. Svalbard er annerledes, en norsk utpost, men samtidig midt i verden. Over 50 nasjonaliteter, et variert kulturtilbud og et sted som det ikke fins noe som ligner på noe annet sted i Norge.

Langt vekke men bare fire timer fra Oslo

Svalbard er langt vekke, likevel tar det bare fire timer og tjue minutter å komme seg til Oslo med en mellomlanding i Tromsø, halvannen time fra Tromsø. Langt vekke er ikke så langt vekke likevel. Eventyret er ikke så utenkelig som du tror, heller ikke så langt vekke som kartet prøver å fortelle deg.

Klima og sånne ting

Få steder merker du klimaendringene mer enn på Svalbard. Å leve en vinter midt i endringene gir deg en unik mulighet til å forsto hva det er som skjer med oss, og gi deg ideer og kompetanse på hva vi kan bidra med for å gjøre vårt. Spesielt på linjen forskerspire jobber vi spesielt med temaet. På foto og kunst utforsker du det landskapet dyrelivet gjennom pensel og kamera som er så verd å ta vare på. På Arktisk friluftsliv og Ekspedisjonslinjen lever du dagene (og mange netter) ute i det fri, på turer i det helt spesielle svalbardske landskapet, og lærer det du trenger om natur, dyreliv og å ferdes trygt i villmarka.

Søk nå – det kan fort bli fullt!

Hvis du vil fotografere, male, skape musikk, forske, stå på på ski, kose deg ved bålpannen, nyte nordlyset eller midnattssolen, dra på toppturer, kjøre hundespann, diskutere og engasjere deg, og lære masse om deg selv? Hvis du vil ta en sjansen, men likevel velge noe trygt? Nå er tiden inne for å søke!