01.04.2022

En bloggpost fra rektor Rotevatns roterom

Å bygge en skole

Svalbard folkehøgskole startet i 2019, og til høsten starter vi vårt fjerde skoleår. Til nå har vi drevet i midlertidige lokaler i Nybyen, på Lompensenteret og Huset. Vi har det fint der vi er, men vi har hele tiden visst at dette er midlertidig. Brakkene elevene bor på skal igjen tas i bruk av reiselivet, og nødvendig ombygging hadde ikke vært lov på grunn av naturfarer.

Elevene som starter til høsten får være med på noe unikt: Å flytte inn i en helt ny skole i løpet av vinteren. Disse elevene vil altså starte skoleåret i historiske omgivelser i Nybyen, for deretter å flytte inn i en helt ny skole. Vår nye skole, «campus sjøskrenten» består av en internatbygning fra 2014 som opprinnelig ble bygget som studenthybler, og et 2500kvm stort nybygg med fellesareal, undervisningsrom, kjøkken, spiseareal – alt en moderne folkehøgskole trenger!

Foto: Martin Øen
Foto: Cecilia Blomdahl
Foto: Martin Øen

Fra koselig innestemning på Stormessa i Nybyen til splitter ny campus på «Campus Sjøskrenten». Foto av Campus Sjøskrenten: Martin Øen, Foto av Stormessa: Cecilia Blomdahl.

Skolebygget blir en del av vår grønne profil. Det skal bygges i massiv-tre, og taket skal dekkes av solceller. Det ble også undersøkt muligheten for å benytte seg av geotermi, altså jordvarme, men dette ble for omfattende for et enkelt bygg. Imidlertid jobbes det videre med dette prosjektet – nå med tanke på hele Longyearbyen! Når byen vår i løpet av noen år har pensjonert sitt kullkraftverk, kan vi virkelig snakke om å grønn skole som noe vi er, og ikke noe vi bare jobber for å bli.

Det er entreprenøren Hæhre Arctic som bygger skolen vår. De har lang erfaring på Svalbard, og det er godt å vite at byggingen er i gode hender. For to uker siden var jeg og vår administrasjonssjef Silje på vår første befaring på byggeplassen. Disse vil det bli flere av i tiden som kommer. Etter påske kommer massivtreet fra leverandør, og da vil byens befolkning virkelig se et nytt bygg reise seg. Stay tuned!

Espen

P.S. Vi er inne i den aller aller vakreste tiden på Svalbard. Under her ser dere noen bilder fra linjenes turer den siste tiden. Følg oss på instagram om du vil ha mer!