11.02.2022

Ut av mørketiden

Mørketiden på Svalbard varer i nesten fire måneder: Fra 27. oktober til 15. februar. På det mørkeste er det mørkt som natten døgnet rundt – ganske annerledes enn i Nord-Norge. Men fra midten av januar skjer det noe magisk. Fra et lite hint av blått i sør, via tydelig skumring midt på dagen, til det man oppfatter som ordentlig dagslys er tilbake en uke ut i februar.

Svalbard er virkelig digert!
Svalbard ligger litt lenger nord enn man kan få inntrykk av på værmeldingen...

Jeg sier alltid til elevene gjennom høsten og når de reiser på juleferie at de kan gleder seg til våren – for februar til mai pleier jeg å kalle ”indrefileten av Svalbard”. Veien fra mørk vinter i månedsskiftet januar/februar, til den spektakulære kombinasjonen av midnattssol og vinterlandskap fra slutten av april er like magisk hvert år. Da ligger virkelig hele, gigantiske Svalbard for våre føtter, og det er da vi legger opp til mange av de aller mest fantastiske turene på linjene. Som dere skjønner går det fort – fra mørketiden er slutt 15. februar til midnattssolen skinner 20. april er det drøye to måneder. Og allerede i slutten av mars er det lyst som ved midtsommer i sør-Norge! (Tenk dere hvordan det er ved polene – der går man fra mørketid den ene dagen til midnatssol den neste!)

I dag har jeg vært i to møter med arkitekt, prosjektleder og byggherre om den nye skolen vi skal bygge på Sjøskrenten her i Longyearbyen. Neste kull får nemlig være med på noe utrolig spennende og svært uvanlig: Å flytte inn i et helt nytt folkehøgskolebygg. Året vil starte i Nybyen hvor vi har vært de tre første årene, men litt etter jul blir kullet 22/23 de aller første som får være med på å ta i bruk et nytt, moderne og miljøvennlig bygg her i Longyearbyen. Stat tuned, byggeprosessen skal dere få følge tett her på denne bloggen!

Espen