22.12.2021

En trommis i Arktis

Jakob (20) hater å fryse, men valgte likevel å flytte til Svalbard. – Du må ikke være en polfarer, og du trenger ikke være topptrent for å sitte på en skuter.

– Jeg ville ikke gå på en eller annen folkehøgskole ved en «random» fjord på Vestlandet. Jeg ville til et kulere sted, et sted jeg kunne være ekstra stolt over å ha bodd ett år.

Da Jakob Storsveen Holt så at Svalbard folkehøgskole hadde en musikklinje, ble planene for 2020/2021 en lett avgjørelse.

Brukte mye av ungdomsårene på rommet

– Jeg tenkte, musikk er kult og samtidig får jeg kommet meg ut og vært på Svalbard.

Selv om Jakob kommer fra Bærum, ser han ikke ut som en stereotypisk Bærumsgutt der han sitter i en islendergenser og Fjällravenbukse.

– Jeg er egentlig ikke så Bærumsgutt. Men jeg ville kanskje ikke gått i ullgenser i Bærum.

Jakob smiler og tenker over det han nettopp sa.

– Eller… Det er jo litt hipster òg? Det er i alle fall Svalbardstilen, det er liksom trenden her.

Da Jakob satte beina i Longyearbyen for åtte måneder siden var det mer enn klesstilen som var annerledes.

– Jeg var nok ganske mye mer forsiktig da jeg kom hit. Jeg har brukt mye av ungdomsårene mine på rommet. Derfor ville jeg pushe meg litt, og dra til et helt annerledes sted. Nå har jeg endret meg til å gå mer ut, og kjenner at jeg klarer mer enn jeg først trodde.

Og den skumle kulda? Den merker han nesten ikke mer.

– Jeg tror man får tykkere blod eller noe sånt! Da jeg var hjemme i påska – herregud jeg var så varm.
Så du tåler mer nå?
– Man blir veldig herdet. Jeg elsker ordet “herdet”.

Overrasket over musikkmiljøet i Longyearbyen
Kulde og øde landskap var ikke noe Jakob assosierte med et levende musikkmiljø.

– Det virker som alle har en eller annen tilknytning til musikk her, det hadde jeg aldri trodd om Longyearbyen. Til og med sykehuset har ukulele-band!

Jakob begynte å spille trommer i korps da han gikk i 2. klasse, og siden da har han spilt i flere ulike band og opptrådt på scener rundt omkring i Oslo.

Å spille trommer på Svalbard ble prikken over i-en for en innholdsrik trommistid.

– Det er litt den revy-følelsen her oppe. Altså, at man kan sitte og jobbe i evigheter med det man liker. Jeg har hatt veldig mye tid til trommene.

Til høsten flytter Jakob til Oslo for å studere Film og TV ved Westerdals. Det kan bli en stille tilværelse.

– Det er jo en høylytt hobby, og nå blir jeg student. Så det blir vel ikke noe mer trommer nå, nei.
Kunne du tenke deg å bo her lengre? Eller er ett år nok?
– Jeg tror det blir digg å komme hjem. Men, det er sykt fett å være her.