28.03.2023
Resultatet av søppeltoktet.

Tur med mening

Hva har lyspærer, bildekk og en trampoline til felles? Det er søppel som ble funnet under folkehøgskolens søppeltokt. Høsten 2023 har SFHS fått midler til ny strandrydding.

Applausen rundt bordet legger seg, og Eike Stuebner smiler. Folkehøgskolen har nettopp blitt tildelt 1,4 millioner kroner fra MARFO, Senter mot marin forsøpling. Midlene skal sikre at folkehøgskolen bidrar med strandrydding rundt Spitsbergen de neste to årene.

Eike Stuebner er linjelærer på forskerspirelinja, og svært opptatt av bærekraft og forsøpling. Den tidligere marinbiologen har hatt ansvaret for folkehøgskolens søppeltokt de siste to årene, og forteller at det har vært givende for elevene å delta på strandrydding.

– Mange føler at problemene er så store at de ikke kan gjøre noe. Men det å gå ut og plukke søppel er noe veldig konkret, som har en synlig effekt og er veldig motiverende. Underveis får de oppleve naturen og masse flotte steder, og så gjøre de noe sammen, forteller Eike.

Strandrydding i Isfjorden I løpet av to dager fikk elevene ryddet 21 kilometer strandlinje. Foto: Eike Stuebner

Prosjekt Isfjorden

Høsten 2022 deltok elevene på strandrydding blant annet ved Gåsøyene, Gipshuksletta, Deltaneset, Elveneset og Diabas. Dette er områder i nærheten av Longyearbyen, hvor det jevnlig er folk innom som kan ta med seg søppel. Aktiv i Friluft ryddet Gåsøyane og Gipshuksletta for fem år siden. Likevel var det ikke vanskelig for elevene å finne søppel.

– Vi fant mye, mye rart, sier Eike, og sukker oppgitt.

– Jeg var overrasket over hvor mange gamle fat med tjære og drivstoff som bare lå i naturen. På Elveneset fant vi en hel trampoline. Det er mye avfall fra fiskeribransjen, men mye tyder også på privat turaktivitet, jakt og byggemateriale som muligens kommer fra byen eller fra arbeider på skip eller hytter.

Elevene ved Svalbard folkehøgskole drar ikke på lange reiser utenlands i løpet av året. Det er nok av spennende ting å se å oppleve på Svalbard, og søppeltoktet med det ærverdige skipet MS Nordstjernen er absolutt minneverdig opplevelse.

Høsten 2022 ryddet elevene 21 kilometer strandlinje, og plukket 1600 kilo søppel.

Båt i Isfjorden. Avfall fra fiskerinæringen, byggematerialer og et gammelt sjømerke var blant søppelet som ble funnet. Foto: Eike Stuebner

Å forske på søppel

Det høres ut som en skitten jobb, men søppelforskning er skikkelig detektivarbeid som kan fortelle oss om hvor søppelet kommer fra, hvor gammelt det er og hva det har vært brukt til. Det viktigste er å få en idé om hva de største kildene til søppelet er.

Forskerspireklassen har hatt samarbeid med SALT AS, og lært seg ulike analysemetoder for å samle data som inngår i større forskningsprosjekter. Elevene fikk også være med og presentere resultatene sine på en studentkonferanse på Universitetssenteret på Svalbard.

– Det var skikkelig kult å se at andre syntes det vi holdt på med var interessant og viktig. Når man vet hvor det meste av søppelet kommer fra, kan man forhindre at det ender opp i naturen, sier hun.

Elever strandrydder Elevene drar ikke på lange utenlandsferier i løpet av året, men fire dagers søppeltokt med MS Nordstjernen vil gi masse fine opplevelser og samhold. Foto: Eike Stuebner

Samarbeid og koordinering

De to siste årene har folkehøgskolens søppeltokt vært finansiert av Handelens Miljøfond, og fra 2023 tar MARFO over deler av finansieringen ved siden av tilskudd fra Handelens Miljøfond.

– Vi ønsker å rydde på utsiden av Isfjorden, hvor vi vet det er store ryddebehov, forteller Eike.

– Høstens mål blir nok nordvest-hjørnet, men det blir etter avtale med Sysselmesteren og andre aktører som også rydder.

Eike forteller om vellykkede koordineringsmøter med MARFO, og et felles ønske om bedre koordinering og samarbeid for å få ryddet rundt Svalbard.

– Selskapene som er knyttet til AECO og cruisenæringen rydder der de går i land, og oppfordrer turistene til å delta i opprydningsarbeidet.

Elevene er som regel overrasket over hvor mye søppel som finnes, og særlig at mye av det kommer langveisfra og ikke har opprinnelsessted Svalbard.

– Samtidig er det givende for dem å være med og bidra. Dette er en tur med mening. Mange setter pris på fellesskapet og samarbeidet gjennom prosjektet, og det er fint å få samlet hele skolen på et felles opplegg, sier Eike.

Vil du vite mer om strandrydding på Svalbard:

MARFO
AECO